تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
11
سیمای مهندس بررسی می‌‍کند

برای رئیس‌جمهور آینده| کدام مطالبات مردم درباره بورس در دولت روحانی حل‌نشده باقی‌ماند؟

  • کد خبر : 993
  • 09 خرداد 1400 - 11:55
برای رئیس‌جمهور آینده| کدام مطالبات مردم درباره بورس در دولت روحانی حل‌نشده باقی‌ماند؟
بورس کلان‌مسأله اقتصاد ایران است؛ هزاران مطالبه ده‌ها هزار امضایی در «فارس من» گواه ماجرا است. این گزارش مرور این مطالبات برای رئیس‌جمهور آینده است.

به گزارش سیمای مهندس، «بورس» کلان‌مسأله اقتصاد ایران است. جایی که میلیون‌ها ایرانی با تبلیغات گسترده‌ی تدبیر و امید، به آن ورود کردند. بازار سرمایه می‌توانست بهترین مُسکن برای هیولای نقدینگی باشد؛ پول‌های مردم را به‌صورت عمده جمع‌آوری کرده و به سمت تولید و ایجاد اشتغال هدایت کند. نشد؛ همین که تأمین مالی دولت انجام شد، همین‌که کسر بودجه‌های شدید جفت‌وجور شد، بازار سرمایه هم بی‌پناه ماند.

تابلوی بورس حالا مدت‌ها است خونین‌رنگ است. همزمان با افت شاخص کل، صف‌های سنگین فروش تشکیل شد. سرمایه‌های مردم نه تنها آب رفت، بلکه عملاً حبس شد. اقدامات دولت بدترین ضربه‌ها بر پیکره بازار سرمایه بود. اعتماد افکار عمومی از بین رفت؛ نارضایتی‌های فراوان ایجاد شد. حالا خُرده‌سهام‌داران متضرر حتی باوجود نگرانی‌های ناشی از کرونا، هر روز مقابل وزارت اقتصاد یا سازمان بورس تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

 

هزاران مطالبه در این‌باره شکل گرفت. پلت‌فُرم «فارس من» برایشان امکانی را فراهم کرد که بتوانند به‌صورت کاملاً مسالمت‌آمیز صدای اعتراضشان را به گوش آقایان مسؤل برسانند. از سهامداران نمادهای مختلف بورسی گرفته تا کسانی که به اوضاع کلی مدیریت بازار انتقاد داشتند. همه و همه در بانک اطلاعاتی سامانه ثبت شد. یک برآورد اولیه نشان می‌دهد بالغ بر ۱ میلیون امضا در حمایت از مطالبات انتقادی از بازار سرمایه ثبت شده است.

حسب حرارت ماجرا، مطالبات متواتر شما روی میز پیگیری‌های همکاران من قرار داشت؛ گروه اقتصادی فارس تا توانست ابعاد مختلف فاجعه را پیگیری کرد. دولت اساساً برنامه‌ای برای ساماندهی بازار و جبران ضرر و زیان توده‌ها نداشت؛ هرچند به نظر نمی‌رسد در صورت وجود برنامه هم «عزم جدی» برای اصلاح امور پدیدار می‌شد. مردم از دولت روحانی قطع امید کردند؛ مسأله بورس حالا در واپسین روزهای حضور حضرات در پاستور هم‌چنان لاینحل باقی ماند.

۱۴ کمپین ده‌ها هزار امضایی مردم در انتقاد از بازار سرمایه را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

عنوان کمپین امضا پیوند
آقای رئیسی به داد سهامداران بازار بورس برسید ۵۸۶۹۰ اینجا
کمپین حمایت از عدم لغو “دارا دوم” ۵۶۱۵۵ اینجا
زیان خریداران صندوق پالایش یکم  جبران شود ۵۱۸۸۰ اینجا
کارگزاری‌ها صلاحیت تشخیص زمان فروش سهام عدالت را ندارند ۴۵۶۴۷ اینجا
تقاضای رسیدگی فوری به مشکلات بازار سرمایه ۴۳۴۲۴ اینجا
دستکاری در نمادهای خاص دولتی بورس را تمام کنید ۲۸۰۱۰ اینجا
عدم پاسخگویی و ناکارآمدی کارگزاری‌های بورس ۲۷۴۴۱ اینجا
دست از قیمت‌گذاری دستوری فولاد بردارید ۲۶۸۱۵ اینجا
درخواست برکناری سریع رییس سازمان بورس ۱۶۳۱۸ اینجا
درخواست ایجاد اتحادیه سهامداران حقیقی ۱۴۴۶۴ اینجا
قوه قضاییه بر روند معاملات بازار بورس نظارت کند ۱۲۱۸۲ اینجا
حمایت از سهامداران نماد کفپارس در بورس ۱۱۵۹۷ اینجا
انتقال سهام عدالت به پرتفوی سهامداران ۱۱۳۹۶ اینجا
حمایت از کمپین «نه به پیش‌گشایش در معاملات بورس» ۱۰۱۸۲ اینجا

«بورس» فقط یکی از دست‌گل‌های حسن روحانی برای اقتصاد ایران بود. مسأله‌ای که میلیون‌‌ها ایرانی را عملاً گرفتار کرد. پیگیری هزاران مطالبه مردم در «فارس من» و میلیون‌ها امضای شما در این‌باره عملاً به دولت بعد موکول شد. حالا در آستانه انتخابات همکاران من تلاش خواهند کرد داغ‌ترین کمپین‌های شما را با نامزدهای احتمالی ریاست آینده این جمهوری در میان بگذارند.

در روزهای آینده دیگر مطالبات هم‌چنان مفتوح میلیون‌ها مخاطب «فارس من» را بررسی خواهیم کرد. مطالباتی که عمدتاً از جنس اقتصادی و مرتبط با اوضاع معیشت مردم است. اغلب این مطالبات بارها و بارها از مسؤلین دولتین تدبیر و امید پیگیری شده‌ اما به نتیجه نرسیده‌اند. جمع‌وجور کردن این دست‌گل‌ها طبیعتاً زحمت رئیس‌جمهور آینده است. سلسله گزارش‌های «برای رئیس‌جمهور آینده» را دنبال کنید.

گزارش از محمد آزادی

لینک کوتاه : https://simayemohandes.ir/?p=993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.